Hulp

Wij ondersteunen u bij uw vragen

Hier vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen en kunt u contact opnemen met het service team.

F.A.Q.

Registreren
  • U bent minstens 16 jaar oud.

  • U moet bekend zijn met de fietsverkeersregels.

  • Een bankrekening in de SEPA-landen, een Mastercard of een VISA zijn vereist.

  • U moet beschikken over een geldig emailadres.

U kunt zich inschrijven via de smartphone-app of online via het webportaal. In het kader van uw registratieaanvraag worden persoonlijke gegevens gevraagd. Vervolgens wordt een kredietwaardigheids- en identiteitscontrole uitgevoerd. Velocity controleert vervolgens de juistheid van de verstrekte gegevens.

Na de succesvolle controle wordt u geactiveerd als klant.

16- en 17-jarigen kunnen zich inschrijven middels een ondertekend formulier “Velocity vanaf 16” van hun wettelijke voogd(en) of vertegenwoordiger(s). Het formulier moet worden ingevuld en ondertekend en samen met een kopie van de identiteitskaart van de gebruiker en van zijn wettelijke voogd/wettelijk vertegenwoordiger toegezonden aan info@velocity-limburg.nl. Na een succesvolle controle op de juistheid van de verstrekte gegevens zal de registratieaanvraag door Velocity worden aanvaard.

U kunt het formulier “Velocity vanaf 16” hier vinden.

F.A.Q.

Operatie

Eerst selecteert u het station waar u het huurproces wilt starten in de kaartweergave van de smartphone-app. Dan kunt u kiezen voor een e-bike. Wanneer u de huur via de smartphone app bevestigt, bevestigt u ook de ontgrendeling van de e-bike. De LED-lampjes op het station beginnen dan groen te knipperen. Vanaf dit punt begint de looptijd, zodat u de e-bike uit het station kunt trekken en kunt gaan rijden.

Het inleveren van een e-bike eindigt bij een station van het Velocity verhuursysteem. De e-bike moet in een vrije en functionerende vergrendeling worden geplaatst. Zodra de e-bike is ingeschoven, beginnen de groene LED-lampjes te knipperen. Daarna zal het fietsslot automatisch sluiten. Vervolgens moet u de teruggave bevestigen in de smartphone app. Pas na deze bevestiging is het verhuurproces voltooid.

Als er bij het geplande terugkeerstation geen vrije sluiteenheid beschikbaar is, moet u de rit beëindigen bij een ander terugkeerstation met een vrije, werkende sluiteenheid. Als een fiets voor of naast een station wordt geparkeerd omdat alle sluiteenheden bezet zijn, gaat het verhuurproces door.

De succesvolle terugkeer door het induwen van de e-bike, het sluiten van het fietsslot en de bevestiging van de terugkeer in de smartphone app worden aangegeven door een groen knipperen van de corresponderende LED-lampjes en een bevestiging in de smartphone app.

Een ander signaal van de LED-lampjes, met name een rood knipperen of het ontbreken van een signaal, betekent dat de poging tot teruggave niet geslaagd is en dat het verhuurproces wordt voortgezet. In dat geval moeten de instructies in de smartphone-app worden gevolgd.

  • Blauw: E-bike is gereserveerd.
  • Groen: Afsluitunit of e-bike is gratis.
  • Groen knipperend bij uitlenen: E-bike kan worden uitgenomen.
  • Groen knipperend bij terugbrengen: E-bike is succesvol teruggebracht.
  • Rood knipperend bij het lenen: Er is een probleem opgetreden. Volg de instructies in de app.
  • Rood knipperend tijdens terugbrengen: De poging tot terugbrengen is niet geslaagd en het verhuurproces wordt voortgezet. De instructies in de app moeten worden opgevolgd.
  • Kleurloos: Vergrendeleenheid is gedeactiveerd en kan niet worden gebruikt bij teruggave.

In de smartphone-app vindt u een kaartoverzicht waarop elk individueel station met het respectieve aantal e-bikes is aangegeven. U hebt ook de mogelijkheid om de huidige laadstatus te bekijken voor de start van de huur. Op basis van deze informatie kunt u een schatting maken van het mogelijke bereik.

Voor aanvang van de huur is het mogelijk om tot 15 minuten van tevoren een e-bike te reserveren via de smartphone app. Om dit te doen, klik op het station waar u uw huur wilt laten beginnen en selecteer een e-bike. Bevestig vervolgens de reservering.

De e-bikes zijn uitgerust met sloten waarmee ze ook buiten de stations voor een tussenstop kunnen worden vastgezet. Zowel vergrendelen als ontgrendelen gebeurt uitsluitend via de smartphone app. Het gebruik van de sluis buiten een station beëindigt het belastbare gebruik echter niet.

Momenteel bieden wij het basistarief aan voor 1,50€/half uur. Er is ook een maandabonnement: met het Velo30-tarief zijn de eerste 30 minuten van de rit inbegrepen. Daarna geldt een basistarief van 1,50 euro per 30 minuten.

Nee. De afstand wordt niet gerekend vanaf het tijdstip van inzameling. Alleen de tijd tussen het tijdstip van inzameling en het tijdstip van teruggave wordt meegerekend.

Als automatische verlenging geactiveerd is, wordt een tariefoptie automatisch verlengd voor de geboekte termijn. U kunt de automatische uitbreiding op elk moment deactiveren. Het moet echter uiterlijk voor het verstrijken van de geboekte tariefoptie worden gedeactiveerd, als u geen nieuwe boeking wilt doen en dus de tariefoptie wilt beëindigen.

F.A.Q.

Aansprakelijkheid

Indien de e-bike of zelfs het station beschadigd is tijdens gebruik, verwijdering of teruggave, dient u Velocity hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen.

In geval van een ongeval met lichamelijk letsel of in geval van een ongeval waarbij een derde betrokken is, moeten zowel de politie als Velocity onmiddellijk op de hoogte worden gebracht.

Eventuele gebreken aan de e-bike die zich tijdens de huurperiode openbaren, dienen onmiddellijk aan Velocity te worden gemeld. De kennisgeving moet per telefoon of via de smartphone-app worden gedaan.

Als er een defect is aan de e-bike op het moment van ophalen, kunt u de e-bike terugbrengen naar het ophaalstation nadat u Velocity op de hoogte heeft gebracht van het defect en, indien beschikbaar, lenen in ruil voor een andere e-bike.

Wij zullen het defect zo spoedig mogelijk verhelpen.

Het is belangrijk dat het verlies of de diefstal van de e-bike onmiddellijk aan Velocity wordt gemeld. Neem ook onmiddellijk contact op met een politiebureau. Het politiedossiernummer moet dan naar Velocity gestuurd worden.

F.A.Q.

Gegevensbescherming

In principe wordt alleen de plaats van inschrijving en uitschrijving van elke reis opgeslagen. Deze gegevens worden gebruikt voor de facturering en de optimalisering van de aangeboden diensten.

Voor de details en omvang van het verzamelen, opslaan en verwerken van persoonsgegevens wordt verwezen naar het privacybeleid dat beschikbaar is op de homepage van Velocity.

Noodzakelijke persoonsgegevens worden verzameld en verwerkt voor zakelijke transacties. Bij de verwerking van uw persoonsgegevens houdt Velocity zich aan de toepasselijke wettelijke bepalingen, in het bijzonder de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU en de Federale Wet Bescherming Persoonsgegevens.

U kunt het privacybeleid hier vinden.